Kis méretarányú figurák festése a repülő-makettezésben

Repülő makettünket sajátos, új hangulattal színesíthetjük, ha figurákat helyezünk a fedélzetre, vagy a gép mellé. Nem muszáj kiskompozícióban, vagy diorámában gondolkoznunk: a figura önmagában is segít a repülő méreteinek, arányainak érzékeltetésében. De akárcsak az alapmaketten, a kiegészítő személyzetnél is döntő jelentőségű a színezés kivitelezése. Az élethű hatás eléréséhez azonban nem kell feltétlenül mesterszintű figurafestővé válnunk, elég néhány egyszerű trükk elsajátítása és begyakorlása. De előbb elmélkedjünk egy kicsit.
A kis méretarány miatt lehetetlen (és felesleges) minden részlet elkészítése; ergo: célunk az illúziókeltés. Koncentráljunk tehát az összhatásra, a látványra. Gondoljuk át, hogy pilótánk, szerelőnk a gépen belül (esetlen zárt kabinban), vagy azon kívül kap-e helyet. Egy felszállásra kész, csukott deklis gépnél például felesleges a hajózócsizma alapszínen kívüli részletezése, mert úgysem látszik belőle semmi...
Szerencsés esetben a figuránk bontása lehetővé teszi, hogy a kényesebb részeket – pl. a fejet – külön tudjuk festeni. Legjobb, ha csapolást készítünk a törzs és a fej közé (a végső összeszerelésnél megkönnyíti a munkánkat), festéshez pedig a vékony drótcsapnál rögzíthetjük és mozgathatjuk a darabot. Persze akkor sincs tragédia, ha a testet egybe öntötték. Mesterem, néhai Horváth Ödi mondása szerint ugyanis amit látunk, oda az ecsetünk is elér. Csapolást – az előbb említett okokból – a testhez is érdemes készíteni. Álló figuránál célszerű a lábbeli sarokrészébe ragasztanunk a drótdarabot, ülőnél pedig – nos ezt az olvasó fantáziájára bízom.
Műgyanta, vagy fehérfém alapú figuráknál elengedhetetlen, ám műanyagnál is javasolt alapozással kezdeni. Erre a Gunze Surfacer-t (1000, 1200 finomságút) ajánlom elsősorban; de hasznos lehet a gyanta- vagy fém alapozó is. A következő lépés azonban nem feltétlenül szükséges, ám annál nagyobb segítségünkre lehet: sötét enamellel, vagy erősen hígított művészolajjal „mossuk át” a figurát. Az átmosás kiemeli a részleteket, segít elkülöníteni az egyenruha és a felszerelés egyes elemeit; az arcon és kézen pedig kiváló „előárnyékolásként” szolgál.
![]() |
![]() |
![]() |
Ezt követően már festhetjük is a ruházat alapszíneit. Én ezt akrilfestékekkel – Tamiya, Gunze- szoktam végezni. A kis méretek ellenére (vagy éppen azért?) a legjobb eredményt festékszóró pisztollyal érhetjük el. A színsorrendet – világostól a sötét felé – itt is tartsuk be. Az egyes részek maszkolásához a 0,4-es, 0,7-es 1,0-es Micron (Kabuki-típusú)-, illetve a formákat remekül felvevő teflonszalagot használhatjuk. Ha az alapszínekkel végeztünk, jöhet az árnyékolás és a kiemelés, kivéve a ruházat bőrből készült elemeit, -de erre még visszatérünk. Az „árnyékokhoz” művészolajokból keverjünk ki az alapszínhez hasonló, ám annál sötétebb árnyalatot. Nem kell megijedni, kis színérzékkel néhány perc alatt, és maximum 3-4 festék felhasználásával, könnyen elkészíthető a „mixtúra”. (Apró trükk: az „árnyékokhoz” szinte minden alkalommal felhasználhatjuk a natúr ámbra színt.) A művészolaj-keveréket mindenféle hígítás nélkül 0-s, 1-es vagy 2-es ecsettel fessük a ruházat redőibe, mélyedéseibe. Nem baj, ha nem vagyunk teljesen pontosak, és ne ijedjünk meg az olajfesték vastag, „grízes” állagától. Kb. 20-30 percig hagyjuk kötni a festéket, majd egy 2-es, 3-as lapos ecsettel kezdjük el „lehúzni” a felesleget. Hígítót itt sem szabad használnunk, a lapos ecsetre került festéket viszont mindig töröljük le egy nem szöszölő papír zsebkendőre. Ha kell, használjunk több ecsetet, ám újból hangsúlyozom: munka közben nem szabad hígítóval kimosni az ecsetet, mert a figurára kerülő legkisebb oldószermennyiség is tönkreteheti a munkánkat.
![]() |
![]() |
![]() |
Néhány perces ecsetelés után azt fogjuk tapasztalni, hogy éles átmenet nélküli „árnyékok” maradtak a mélyedésekben, redőkben, rendkívül plasztikussá téve a hatást.
Ezek után az élek kiemeléséhez, a fény játékának finom megjelenítéséhez keverjünk ki művészolajból egy, az alapszínhez hasonló, ám annál világosabb árnyalatot. Vékony ecsettel fessük a kiemelkedésekre, élekre, majd – a már előzőekben megismert módon – a 20-30 perces szikkadást követően töröljük le a felesleget egy száraz lapos ecsettel. Ha minden jól ment, akkor a figuránk ruházata látványos, és igazán térhatású lett.
A művészolaj alkalmazása miatt – hisz lassan száradó festékről van szó – várjunk két-három napot a matt lakkozás előtt.
A ruházat bőr elemeit csak a matt lakk teljes száradása után kezdjük árnyékolni, illetve kiemelni. Az ok igen egyszerű: a matt vászon- és egyéb anyagokkal szemben a bőrnek van egy kis fénye, ami a művészolajjal tökéletesen kivitelezhető. A barna bőrhöz előzetesen alapszínként wood brown-t, vagy red brownt fújhatunk fel. Árnyéknak megfelel a natúr ámbra, fénynek pedig egy okkeres árnyalat. Átecsetelés után ezekhez a felületekhez már nem kell nyúlnunk...
A fej festése.
Amikor ilyen kis méretű – 1:72-es, 1:48-as – figurákat veszünk górcső alá, jusson eszünkbe a bevezetőben írt tanács. Illúziót kell keltenünk, és nem minden részletet kiviteleznünk! (Ezekben a méretarányokban például nem szabad szemfehérjét, pláne szembogarat festenünk, mert az eredmény óhatatlanul egy dülledt szemű gnóm lesz!)
A lealapozott, előárnyékolt fejre vékonyan fújjunk „flesh” színt. Némelyik gyártóé malackásan rózsaszínnek tűnik, de nem kell aggódnunk, mert a művészolajokkal majd tompítjuk...
![]() |
![]() |
![]() |
Ha ügyesen dolgoztunk, akkor az előárnyékolás segít abban, hogy mely helyeken kell további sötétebb hatást keltenünk. Az áll, ádámcsutka, orr, fülek, járomcsont, hajvonal alá mindenképpen. Ne maradjon ki a szemüreg felső része és a szájzug sem. „Fényes” részek lesznek: a homlok, orrnyereg, járomcsont, áll, fülcimpa, szemüreg alsó része.
Az árnyékoláshoz-kiemeléshez a következő művészolaj festékeket használhatjuk: titánfehér, aranyokker, sárga okker, természetes umbra, természetes sziéna. Ezekből minden szükséges „árnyék” és „fény” színt kikeverhetünk. Az alsó ajkakhoz szükség lesz még egy csöppnyi kadmium világosvörösre – a bőr tónusához keverve. A felvitelhez 5/0-s, 0-s, 1-es ecsetet használjunk, a „lehúzáshoz”-törléshez pedig vékony lapos ecsetet.
A hajnál, bajusznál arra kell figyelnünk, hogy a kis méret miatt csalnunk kell. Ne próbáljuk meg a fekete hajat feketével, a szőkét pedig valamilyen sárgással megfesteni, mert az eredmény csalódás lesz. Használjunk inkább sötét barnás-szürkét, illetve homokszínt vagy middle stone-t. A haj árnyékolását-kiemelését az előzőekben ismertetett módon végezzük
Higgyétek el, egy-két próbadarab után, kis gyakorlattal bárki tud olyan figurát festeni, mely nem okoz csalódást a repülőgép mellet, vagy épp” a pilótakabinban ülve. Nem kell megijedni a művészolajtól sem: speciális tulajdonságai miatt a makett építésénél is hasznunkra lehet, nem csak a figuráknál.