Kis méretarányú figurák festése a repülő-makettezésben
Repülő makettünket sajátos, új hangulattal színesíthetjük, ha figurákat helyezünk a fedélzetre, vagy a gép mellé. Nem muszáj kiskompozícióban, vagy diorámában gondolkoznunk: a figura önmagában is segít a repülő méreteinek, arányainak érzékeltetésében. De akárcsak az alapmaketten, a kiegészítő személyzetnél is döntő jelentőségű a színezés kivitelezése. Az élethű hatás eléréséhez azonban nem kell feltétlenül mesterszintű figurafestővé válnunk, elég néhány egyszerű trükk elsajátítása és begyakorlása. De előbb elmélkedjünk egy kicsit.
A kis méretarány miatt lehetetlen (és felesleges) minden részlet elkészítése; ergo: célunk az illúziókeltés. Koncentráljunk tehát az összhatásra, a látványra. Gondoljuk át, hogy pilótánk, szerelőnk a gépen belül (esetlen zárt kabinban), vagy azon kívül kap-e helyet. Egy felszállásra kész, csukott deklis gépnél például felesleges a hajózócsizma alapszínen kívüli részletezése, mert úgysem látszik belőle semmi...
Szerencsés esetben a figuránk bontása lehetővé teszi, hogy a kényesebb részeket – pl. a fejet – külön tudjuk festeni. Legjobb, ha csapolást készítünk a törzs és a fej közé (a végső összeszerelésnél megkönnyíti a munkánkat), festéshez pedig a vékony drótcsapnál rögzíthetjük és mozgathatjuk a darabot. Persze akkor sincs tragédia, ha a testet egybe öntötték. Mesterem, néhai Horváth Ödi mondása szerint ugyanis amit látunk, oda az ecsetünk is elér. Csapolást – az előbb említett okokból – a testhez is érdemes készíteni. Álló figuránál célszerű a lábbeli sarokrészébe ragasztanunk a drótdarabot, ülőnél pedig – nos ezt az olvasó fantáziájára bízom.
Műgyanta, vagy fehérfém alapú figuráknál elengedhetetlen, ám műanyagnál is javasolt alapozással kezdeni. Erre a Gunze Surfacer-t (1000, 1200 finomságút) ajánlom elsősorban; de hasznos lehet a gyanta- vagy fém alapozó is. A következő lépés azonban nem feltétlenül szükséges, ám annál nagyobb segítségünkre lehet: sötét enamellel, vagy erősen hígított művészolajjal „mossuk át” a figurát. Az átmosás kiemeli a részleteket, segít elkülöníteni az egyenruha és a felszerelés egyes elemeit; az arcon és kézen pedig kiváló „előárnyékolásként” szolgál.
Ezt követően már festhetjük is a ruházat alapszíneit. Én ezt akrilfestékekkel – Tamiya, Gunze- szoktam végezni. A kis méretek ellenére (vagy éppen azért?) a legjobb eredményt festékszóró pisztollyal érhetjük el. A színsorrendet – világostól a sötét felé – itt is tartsuk be. Az egyes részek maszkolásához a 0,4-es, 0,7-es 1,0-es Micron (Kabuki-típusú)-, illetve a formákat remekül felvevő teflonszalagot használhatjuk. Ha az alapszínekkel végeztünk, jöhet az árnyékolás és a kiemelés, kivéve a ruházat bőrből készült elemeit, -de erre még visszatérünk. Az „árnyékokhoz” művészolajokból keverjünk ki az alapszínhez hasonló, ám annál sötétebb árnyalatot. Nem kell megijedni, kis színérzékkel néhány perc alatt, és maximum 3-4 festék felhasználásával, könnyen elkészíthető a „mixtúra”. (Apró trükk: az „árnyékokhoz” szinte minden alkalommal felhasználhatjuk a natúr ámbra színt.) A művészolaj-keveréket mindenféle hígítás nélkül 0-s, 1-es vagy 2-es ecsettel fessük a ruházat redőibe, mélyedéseibe. Nem baj, ha nem vagyunk teljesen pontosak, és ne ijedjünk meg az olajfesték vastag, „grízes” állagától. Kb. 20-30 percig hagyjuk kötni a festéket, majd egy 2-es, 3-as lapos ecsettel kezdjük el „lehúzni” a felesleget. Hígítót itt sem szabad használnunk, a lapos ecsetre került festéket viszont mindig töröljük le egy nem szöszölő papír zsebkendőre. Ha kell, használjunk több ecsetet, ám újból hangsúlyozom: munka közben nem szabad hígítóval kimosni az ecsetet, mert a figurára kerülő legkisebb oldószermennyiség is tönkreteheti a munkánkat.
Néhány perces ecsetelés után azt fogjuk tapasztalni, hogy éles átmenet nélküli „árnyékok” maradtak a mélyedésekben, redőkben, rendkívül plasztikussá téve a hatást.
Ezek után az élek kiemeléséhez, a fény játékának finom megjelenítéséhez keverjünk ki művészolajból egy, az alapszínhez hasonló, ám annál világosabb árnyalatot. Vékony ecsettel fessük a kiemelkedésekre, élekre, majd – a már előzőekben megismert módon – a 20-30 perces szikkadást követően töröljük le a felesleget egy száraz lapos ecsettel. Ha minden jól ment, akkor a figuránk ruházata látványos, és igazán térhatású lett.
A művészolaj alkalmazása miatt – hisz lassan száradó festékről van szó – várjunk két-három napot a matt lakkozás előtt.
A ruházat bőr elemeit csak a matt lakk teljes száradása után kezdjük árnyékolni, illetve kiemelni. Az ok igen egyszerű: a matt vászon- és egyéb anyagokkal szemben a bőrnek van egy kis fénye, ami a művészolajjal tökéletesen kivitelezhető. A barna bőrhöz előzetesen alapszínként wood brown-t, vagy red brownt fújhatunk fel. Árnyéknak megfelel a natúr ámbra, fénynek pedig egy okkeres árnyalat. Átecsetelés után ezekhez a felületekhez már nem kell nyúlnunk...
A fej festése.
Amikor ilyen kis méretű – 1:72-es, 1:48-as – figurákat veszünk górcső alá, jusson eszünkbe a bevezetőben írt tanács. Illúziót kell keltenünk, és nem minden részletet kiviteleznünk! (Ezekben a méretarányokban például nem szabad szemfehérjét, pláne szembogarat festenünk, mert az eredmény óhatatlanul egy dülledt szemű gnóm lesz!)
A lealapozott, előárnyékolt fejre vékonyan fújjunk „flesh” színt. Némelyik gyártóé malackásan rózsaszínnek tűnik, de nem kell aggódnunk, mert a művészolajokkal majd tompítjuk...
Ha ügyesen dolgoztunk, akkor az előárnyékolás segít abban, hogy mely helyeken kell további sötétebb hatást keltenünk. Az áll, ádámcsutka, orr, fülek, járomcsont, hajvonal alá mindenképpen. Ne maradjon ki a szemüreg felső része és a szájzug sem. „Fényes” részek lesznek: a homlok, orrnyereg, járomcsont, áll, fülcimpa, szemüreg alsó része.
Az árnyékoláshoz-kiemeléshez a következő művészolaj festékeket használhatjuk: titánfehér, aranyokker, sárga okker, természetes umbra, természetes sziéna. Ezekből minden szükséges „árnyék” és „fény” színt kikeverhetünk. Az alsó ajkakhoz szükség lesz még egy csöppnyi kadmium világosvörösre – a bőr tónusához keverve. A felvitelhez 5/0-s, 0-s, 1-es ecsetet használjunk, a „lehúzáshoz”-törléshez pedig vékony lapos ecsetet.
A hajnál, bajusznál arra kell figyelnünk, hogy a kis méret miatt csalnunk kell. Ne próbáljuk meg a fekete hajat feketével, a szőkét pedig valamilyen sárgással megfesteni, mert az eredmény csalódás lesz. Használjunk inkább sötét barnás-szürkét, illetve homokszínt vagy middle stone-t. A haj árnyékolását-kiemelését az előzőekben ismertetett módon végezzük
Higgyétek el, egy-két próbadarab után, kis gyakorlattal bárki tud olyan figurát festeni, mely nem okoz csalódást a repülőgép mellet, vagy épp” a pilótakabinban ülve. Nem kell megijedni a művészolajtól sem: speciális tulajdonságai miatt a makett építésénél is hasznunkra lehet, nem csak a figuráknál.